Survival of the digits: 3 x overleven in het digitale tijdperk

Invest in the future, or be history: ook de retail in Nederland ziet de noodzaak van digitaliseren. Maar digitaliseer jij omdat het moet, of weet jij doelbewust jouw omzet te verbeteren? Alleen wie de digitale trends in de gaten houdt, weet hoe zijn bedrijf kan profiteren. Daarom voor jou de belangrijkste ontwikkelingen op een rij!

Gimmick of serieus groeimodel?


Op dit moment investeert meer dan 80% van de Nederlandse bedrijven in het digitaliseren van haar dienstverlening. 

Hartstikke mooi natuurlijk. Maar wat heb je aan digitalisering zonder concreet plan of uitgedachte strategie? Leuk, die pratende computers of een beeldschermspiegel op kantoor, maar achteraf natuurlijk gewoon money down the drain. 

Resultaat: meer dan driekwart (!!!) van alle bedrijven ziet geen verbeterde bedrijfsresultaten na een dure digitaliseringsslag. 

Gemiste kans. Of beter gezegd: een driedubbel gemiste kans. 

Want niet alleen ben jij je dure investering kwijt, maar op de lange termijn wordt de voorsprong van de concurrent alleen maar groter en loopt de klant bij je weg. Niks doen is geen optie, maar digitaliseren zonder plan is mogelijk nog erger.

De trend is de norm geworden


De ontwikkelingen in de digitale markt gaan zo snel, dat nieuwe trends direct de norm bepalen. Maar met zoveel trends rijst de vraag: welke trends zijn leidend? 

Trend 1: No more silo’s anymore 


Connected data is key. Door bestaande databases en tools met elkaar te koppelen, ontstaan nieuwe mogelijkheden en applicaties. Je weet wel: het geheel is meer dan de som der delen. Maar één persoon in je bedrijf kan nooit alle ontwikkelingen in de markt in de gaten houden. 

Vandaag de dag is dat niet meer nodig: de tijd van de ivoren IT-torens en de afgezonderde silo’s ligt gelukkig achter ons. Waar vroeger alle digitalisering via de IT-afdeling liep, is dat nu compleet omgedraaid. Technologie is tegenwoordig zo ingericht dat afdelingen en bedrijven niet meer afhankelijk zijn van interne- en externe partijen. 

Data verzamelen is namelijk één ding, ze gebruiken is nog een ander. Vanaf nu zal het er vooral om gaan hoe we data voor ons kunnen laten werken. Duidelijk is dat bedrijven met hun gegevens meer kunnen dan ze nu doen. Waar het op dit moment nog vaak de mens zelf is die data moet manipuleren om er trends of uitwikkelingen uit te halen, wordt dat in de toekomst onmogelijk. Open toegang tot data is essentieel als we ervan willen profiteren!

Trend 2: Don’t conform, think platform


Hoe voldoe je aan de vraag van een klant? 

Vroeger hadden we hier een eenvoudig antwoord op: gewoon het aanbod vergroten. Zijn toeristen op zoek naar woonruimte, dan moeten we hotels bijbouwen. Maar dat bleek niet het antwoord: stuff thinking paste niet in The Information Age.

Een paar jaar later hadden we hier een ander antwoord op: het aanbod is er al, we moeten gewoon zorgen dat de klant dit aanbod beter kan vinden. Zoekmachines, vergelijkingswebsite en boekingsmodules deden hun intrede. Maar ook deze oplossing bleek niet lang houdbaar: optimization thinking had niks te zoeken in The Concept Age.

Platform Thinking is de oplossing. Zorg dat je het aanbod vergroot, zonder echt iets aan te bieden. Klinkt raar? Zeg dat maar tegen Twitter, Uber en AirBnB. In plaats van aan de vraag te voldoen, verander je de definitie van de vraag. Een reiziger zoekt geen hotel, maar een slaapplek. Vraag en aanbod zijn passé: focus je op verbinding. It’s all about connecting the dots.

Trend 3: AI is taking over


Rapporten opstellen, ellenlange gegevens analyseren: niet lullig bedoeld, maar in sommige dingen zijn computers toch echt beter. Zeker met de snelheid waarop ontwikkelingen tegenwoordig gaan. Zodra je statistieken hebt verzameld en uitgebreid geanalyseerd zijn ze al achterhaald.

Maak daarom gebruik van artificial intelligence: laat het snelle verzamelen en analyseren aan machines over en zet je personeel nuttig in! Verdiep je in de creatieve mogelijkheden van AI: laat algoritmes bijvoorbeeld de voorkeuren van je klant vastleggen en genereer gepersonaliseerde content op je website of in de winkel. Er is veel meer mogelijk dan je denkt, met verrassend resultaat.

Digitalisering in de mkb?


Deze trends kunnen je helpen in je zoektocht naar digitaliseringsmogelijkheden binnen jouw bedrijf. Weet je niet goed hoe? Of heb je behoefte aan een intelligent data platform? Samsung Solutions helpt je graag op weg. Wij bekijken niet alleen welke oplossing technisch mogelijk is, maar ook wat voor jouw bedrijf het slimst is om te doen. Waar wacht je nog op? Digitize or die!

Ja, ik wil ook een oplossing op maat

Delen